Konfliktmægling
Hvad er konfliktmægling?
Konfliktmægling er en styret samtale mellem parterne, hvor konfliktmægler sikrer at alle bliver lyttet til og taget alvorligt.
Når I er blevet enige i at bruge konfliktmægling og har valgt en konfliktmægler som I har tillid til, aftaler I med mægler om I vil komme sammen fra begyndelsen, eller om I har brug for en indledende afklarende samtale med konfliktmægleren hver især. Den individuelle samtale bruges ikke til at tale om den anden parts skyld, men til i fred og ro at se på, hvad du selv har brug for og kan gøre for at kunne være til stede i mæglingsmødet så konstruktivt som muligt.
Ofte kommer parterne til et fælles mæglingsmøde fra begyndelsen.
Ved konfliktmægling i nære relationer, hvor rolle- og handlemønstre stikker dybere, kan der være brug for at lave et mæglingsforløb over en lidt længere periode med flere mæglingsmøder á 2-3 timer ad gangen, så I parallelt øver jer I at være sammen på de nye præmisser.
Ved mere afgrænsede konflikter omkring en konkret sag, kan en konfliktmægling være et kort forløb fra typisk 1-3 møder á ca. 3 timer pr. gang.
I nogle konflikter, fx ved forældres skilsmisse kan det være gavnligt med to mæglere, fx en mandlig og en kvindelig. To mæglere skaber yderligere tryghed. Fire øjne ser flere nuancer og muligheder end to, og som parter kan I have meget på spil og situationen kan virke fastlåst.
Som regel er en skilsmissemægling trinnet lige inden en retssag, der ubetvivleligt forværrer relationen, og derfor som regel heller ikke er parternes egentlige ønske. Retssag er en nødløsning, når man føler sig i afmagt over for hinanden. En konfliktmægling ved skilsmisse kan også være et større oprydningsarbejde efter en retssag, hvor det menneskelige imellem jer er brudt sammen. Når der er meget på spil, og børn der er i klemme, kan to mæglere i de svære skilsmissesager være gavnligt.
Konfliktmægling – hvad er forudsætningerne for en vellykket mægling?
Konfliktmægling kan først og fremmest kun gennemføres hvis begge eller alle parter er med på at bruge mægling som metode og på at bruge den konkrete konfliktmægler. Deltagelsen er altså frivillig. En forudsætning for en god mæglingsproces i konflikter er at parterne ønsker at løse konflikten, og derfor også vil være aktivt deltagende i processen – om end måske blot mest den lyttende.
Grundlæggende overbevisninger om at den anden lyver, er psykisk eller følelsesmæssig utilregnelig er omstændigheder der kan gøre en konfliktmægling svær.
Når I til slut laver nogle fælles aftaler eller spilleregler for jeres måde at være sammen på, skal I også kunne forvente at de bliver forsøgt overholdt – eller at I kommer tilbage til mæglingsrummet, genovervejer og tilretter dem sammen.